Lepsza odporność dzięki odpowiednio zbilansowanej diecie

Jak przy pomocy diety zadbać o odporność organizmu?Oto kilka cennych produktów żywnościowych, które pomogą Wam naturalnie wzmocnić układ immunologiczny:

Warzywa i owoce

W aspekcie odporności najistotniejsze jest włączenie do codziennego jadłospisu warzyw i owoców bogatych w witaminę C i beta-karoten. W przypadku witaminy C, będą to porzeczki, czerwona papryka, natka pietruszki, cytrusy, kiwi czy brokuły. Beta- karoten w dużej ilości znajdziemy w brzoskwiniach, morelach, marchewce, pomidorach, dyni, mango, jarmużu i szpinaku.

 Ryby

Witamina C i nienasycone kwasy tłuszczowe zawarte między innymi w łososiu, makreli, śledziach, tuńczyku czy dorszu odgrywają niebagatelną role w kształtowaniu układu immunologicznego człowieka i ochronie przed infekcjami.

Kiszonki

Proces kiszenia zachodzi pod wpływem fermentacji mlekowej, a dzięki temu znacznie zwiększa się wchłanianie składników i zawartość substancji antyoksydacyjnych.

Fermentowane produkty mleczne

Spożywanie jogurtu naturalnego, kefiru czy maślanki wpływa na rozwój korzystnej mikroflory jelitowej, a co za tym idzie- blokuje dostęp dla bakterii chorobotwórczych. Nie bez powodu, fermentowane produkty mleczne często nazywane są naturalnymi probiotykami.

Warzywa cebulowe

Cebula, czosnek, szczypior oraz por nazywane są „naturalnymi antybiotykami”. Czosnek zawiera związek o nazwie allicyna, która wykazuje działanie przeciwgrzybicze, antybakteryjne oraz przeciwwirusowe, natomiast cebula posiada właściwości przeciwgrzybicze i przeciwbakteryjne. Warzywa cebulowe są również bogate w witaminę A, C, E, B oraz żelazo, siarkę, selen oraz magnez.

Autor artykułu: dietetyk kliniczny Natalia Kupść

Nasi specjaliści przygotowali dla Ciebie artykuły zawierające przydatną wiedzą z zakresu zdrowia i odpowiedniego odżywiania.
Kliknij w artykuł aby dowiedzieć się więcej na wybrany temat.

Dlaczego warto odpoczywać?

O ile o benefitach płynących z regularnej aktywności fizycznej nikogo nie trzeba przekonywać, to korzyści wynikające z regeneracji powysiłkowej są wciąż marginalizowane, a odpoczynek po treningu często pomijany. Wydaje

III filary zdrowego biegacza – trening uzupełniający

Zaczynając swoją przygodę z bieganiem mamy różne motywacje. Jedni pragną zrzucić kilka zbędnych kilogramów, drudzy chcą zmierzyć się z wyzwaniem przebiegnięcia zawodów, a dla wielu będzie to po prostu