Dietoprofilaktyka – Cukrzyca typu II

Cukrzyca typu II, często nazywana cukrzycą dorosłych to  choroba, w której obserwuję się podwyższone stężenie glukozy we krwi w wyniku upośledzonego działania lub wydzielania insuliny. Podstawą do jej zdiagnozowania jest wartość glikemii przygodnej powyżej 200 mg/dl lub glikemii na czczo powyżej 126 mg/dl. Obecnie wiadomo, że jednym z czynników ryzyka cukrzycy jest nieodpowiednia dieta oraz brak aktywności fizycznej. Prawdopodobnie, wielu przypadkom tej choroby można było by zapobiec lub spowolnić i osłabić jej rozwój, wprowadzając odpowiednie nawyki żywieniowe oraz aktywny tryb życia.

 

W rozwoju cukrzycy typu II biorą udział dwa czynniki : pierwszy to genetycznie uwarunkowane zaburzenie produkcji i / lub wydzielania insuliny, a drugi to występowanie nadwagi lub otyłości.

Otyłość odpowiedzialna jest  głównie za rozwój insulinooporności, czyli sytuacji kiedy trzustka, aby utrzymać stężenie glukozy we krwi w normie, musi produkować coraz więcej insuliny. Po kilku-kilkunastu latach takiego stanu rzeczy,  jej komórki ulegają wyczerpaniu i produkcja tego hormonu jest co raz mniej efektywna, a to skutkuje zwiększeniem stężenia glukozy we krwi i prowadzi do rozpoznania cukrzycy typu 2.

Jednak występowanie otyłości jest czynniki modyfikowalnym, dlatego można zapobiec rozwojowi  cukrzycy typu 2  poprzez  dbanie o utrzymanie prawidłowej i racjonalnej diety  oraz regularnej aktywności fizycznej.

Prewencja cukrzycy typu 2 zakłada ograniczenie łatwo przyswajalnych węglowodanów, a zatem słodyczy, miodu, dżemów, słodkich napojów i cukru dodanego.

Podstawą diety powinny być węglowodany złożone, w formie pełnoziarnistego pieczywa, ryżu brązowego, grubych kasz, pełnoziarnistego makaronu, płatków zbożowych. Biały makaron należy zmienić na makaron pełnoziarnisty,  biały ryż na brązowy, a kasze drobne na grube.

Produkty pełnoziarniste są źródłem błonnika, który znacznie obniża indeks glikemiczny posiłku oraz powoduje wolniejsze wchłanianie glukozy, a tym samym zapobiega skrajnym wahaniom cukru we krwi.

Autor artykułu: dietetyk kliniczny Natalia Kupść

Nasi specjaliści przygotowali dla Ciebie artykuły zawierające przydatną wiedzą z zakresu zdrowia i odpowiedniego odżywiania.
Kliknij w artykuł aby dowiedzieć się więcej na wybrany temat.

Dlaczego warto odpoczywać?

O ile o benefitach płynących z regularnej aktywności fizycznej nikogo nie trzeba przekonywać, to korzyści wynikające z regeneracji powysiłkowej są wciąż marginalizowane, a odpoczynek po treningu często pomijany. Wydaje

III filary zdrowego biegacza – trening uzupełniający

Zaczynając swoją przygodę z bieganiem mamy różne motywacje. Jedni pragną zrzucić kilka zbędnych kilogramów, drudzy chcą zmierzyć się z wyzwaniem przebiegnięcia zawodów, a dla wielu będzie to po prostu