Dietoprofilaktyka – miażdżyca

Jest to choroba  tętnic, charakteryzująca się zgrubieniem ich ścian, zmniejszeniu światła naczyń i w efekcie na skutek odkładania się lipidów w ścianach naczyń krwionośnych, i prowadzi do ograniczenia przepływu naczyniowego. Skutkiem tego jest stopniowe, a niekiedy nagłe i zagrażające życiu, ograniczenie zaopatrzenia w tlen i składniki odżywcze poszczególnych narządów, w tym tych najważniejszych – serca i mózgu.

Miażdżyca jest chorobą cywilizacyjną rozwija się jako skutek niezdrowego trybu życia, tj. nieprawidłowym sposobem żywienia oraz niską aktywnością fizyczną.

Za głównego sprawcę rozwoju miażdżycy uważa się  odkładający się w ścianach tętnic cholesterol, a dieta jest głównym sposobem obniżania jego  poziomu w organizmie i tym samym profilaktyki miażdżycy. Poleca się codzienne spożywanie warzyw, owoców, orzechów, chudego mleka i jego przetworów, pełnoziarnistego pieczywa, olejów roślinnych, a do smarowania pieczywa miękkich margaryn. Mięso czerwone (wieprzowina, wołowina) powinny być zastępowane rybami i mięsem z drobiu. Pożądane jest częste spożywanie nasion roślin strączkowych.

Autor artykułu: dietetyk kliniczny Natalia Kupść

Nasi specjaliści przygotowali dla Ciebie artykuły zawierające przydatną wiedzą z zakresu zdrowia i odpowiedniego odżywiania.
Kliknij w artykuł aby dowiedzieć się więcej na wybrany temat.

Dlaczego warto odpoczywać?

O ile o benefitach płynących z regularnej aktywności fizycznej nikogo nie trzeba przekonywać, to korzyści wynikające z regeneracji powysiłkowej są wciąż marginalizowane, a odpoczynek po treningu często pomijany. Wydaje

III filary zdrowego biegacza – trening uzupełniający

Zaczynając swoją przygodę z bieganiem mamy różne motywacje. Jedni pragną zrzucić kilka zbędnych kilogramów, drudzy chcą zmierzyć się z wyzwaniem przebiegnięcia zawodów, a dla wielu będzie to po prostu